Tallers

Divendres 1 de Juliol
Aula 52.323

10.30 – 12.00
Aula 52.323

Aplica el Design Thinking per desenvolupar projectes Maker a l’aula.

Patricia Santos, investigadora membre del grup de recerca Tecnologies Interactives i Distribuïdes per a l’Educació (TIDE- UPF), Barcelona.

Activitat pràctica sobre un ‘projecte fictici’ per descobrir i provar algunes de les eines del D-TIPS Toolbox. Aquest taller oferirà una introducció al Design Thinking, una visió de projectes reals dissenyats per educadors/es i una oportunitat d’assessorament sobre com aplicar el Design Thinking i reflexionar sobre technologies Maker a l’aula.

Farem ús de casos reals com, per exemple, la tecnologia ens pot ajudar a combatre la contaminació a la mar i l’entorn?. I explorarem les eines pensades per a donar suport al professorat.

Patricia Santos, investigadora i project manager, ha sigut la coordinadora de projectes com: “D-TIPS: Design Thinking in Primary Schools” i Makers a les Aules.

12.15 – 13.45
Aula 52.323

Bird Watcher, observa i comparteix els ocells que arriben a la teva menjadora.

Marc Pous, IoT Giant & developer advocate en balena.io.

En aquest taller aprendràs a construir una menjadora d’ocells digital utilitzant una Raspberry Pi i una càmera. El Raspberry Pi executarà un model d’aprenentatge automàtic amb Edge Impulse amb balenaOS.

Amb l’Edge computing, el vostre dispositiu, dintre de la menjadora, podrà observar, detectar qualsevol tipus d’ocell, tornar a entrenar el model d’ocells a Edge Impulse i compartir els ocells que arriben al vostre BirdWatcher mitjançant Telegram.

L’objectiu de la sessió serà aprendre a construir el teu propi BirdWatcher per tal de poder-ho instal·lar al teu balcó, terrassa o escola de forma senzilla.

En Marc té més de 15 anys d’experiència connectant coses a Internet, ha fet startups i comunitats.

15.30 – 17.00
Aula 52.323

Taller de traducció de publicitat i còmic.

Blanca Arias i Elisenda Bernal, Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, Universitat Pompeu Fabra (UPF).

Una introducció pràctica d’aspectes clau en la traducció de publicitat i de còmic, tenint en compte els reptes principals dels dos gèneres textuals, com ara el registre lingüístic, l’adequació al destinatari, la intenció i l’efecte. Les llengües de treball del taller seran el català, el castellà i l’anglès.

Blanca Arias és professora Tenure-track i Elisenda Bernal és professora agregada Serra Húnter, Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, Universitat Pompeu Fabra (UPF).

17.15 – 18.45
Aula 52.323

Hackster.Io, connectant Desenvolupadors.

Pep Lluis Bano, ambaixador de Hackster.IO BCN.

Què saps sobre la comunitat tècnica més gran del món?.

Els desenvolupadors de programari i maquinari treballen junts en un veritable espai de codi obert.

Vine a conèixer la plataforma de creadors més gran de la mà del seu ambaixador a Espanya. Des de l’aprenentatge automàtic i la informàtica d’avanguarda fins a la seguretat i l’automatització d’IoT. Hackster és el lloc líder on l’exploració del demà comença avui.

Pep Lluis Bano, àntic líder de la comunitat.NET en espanyol i de MVP de MS OceanOfThings – technical leader, ambaixador de Hackster.IO BCNNou MVP de reConnect.

Divendres 1 de Juliol
Aula 52.325

10.30 – 12.00
Aula 52.325

Parla amb les Mans i Escolta amb els Ulls! Iniciació a la Llengua de Signes Catalana (LSC).

Gemma Barberà, professora i investigadora, Santiago Frigola professor associat, Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF.

Aprèn llengua de signes catalana (LSC) i podràs signar amb persones sordes, però també amb oients en situacions de la vida quotidiana en què la veu no arriba, com ara la discoteca, la biblioteca o sota l’aigua.

Els objectius del workshop són assolir el nivell bàsic d’LSC i adquirir les eines necessàries per continuar aprenent de manera autònoma, així com també, conèixer totes aquelles característiques que diferencien i comparteixen les llengües de signes i les llengües orals.

Gemma Barberà, coordina el Centre d’Estudis LSC-UPF Actua. Santiago Frigola, d’una família de quatre generacions de sords on la llengua de signes catalana, es la seva llengua materna.

12.15 – 13.45
Aula 52.325

Expressa’t amb ART.

Víctor Casado, Nina Coll i Jose Garcia, EduLab, CitiLab, Cornellà de Llobregat, (Barcelona).

El taller té per objectiu experimentar amb l’art digital a través de la programació amb Snap! d’un giny, llapis màgic, creat al Citilab. L’artefacte que s’utilitza al taller és un llapis digital capaç de capturar textures i imatges amb una petita càmera que incorpora, permetent així, estampar aquestes a la pantalla de l’ordinador.

Citilab és un laboratori ciutadà per a la innovació social i digital. Explora i difon l’impacte digital i és alhora centre de formació, de recerca i incubadora d’iniciatives empresarials i socials. EduLab és el programa del Citilab que promou la innovació a través de l’aprenentatge basat en projectes, l’ús d’eines tecnològiques i el prototipat. També dona suport a la comunitat educativa en l’àmbit de la programació i la robòtica, i participa en el desenvolupament i aplicació d’eines lliures.

15.30 – 17.00
Aula 52.325

Disseny de Producte, donar vida a les idees mitjançant la tecnologia i l’art.

Juan Jose Ballesteros, enginyer electrònic i Joan Sunyol, disenyador de producte, Trebinella, Barcelona.

Inscriu-te i participa en el recorregut des del desig de resoldre un problema fins a tenir una resolució física prou satisfactòria.

Tres blocs: – Construcció: Abordar el problema de la fabricació d’un objecte a partir de l’exemple d’un altaveu bluetooth dissenyat per parlar de “STEAM” a les escoles. – Alternatives a l’objecte inicial: Eines, materials i habilitats. Necessitats físiques i culturals. – Les idees: Design Thinking, la manera de fer, eines per pensar i com encoratgar als joves.

Joan Sunyol, va estudiar a l’Art Center de Califòrnia i ha estat professor a Elisava i Massana durant molts anys. Juanjo Ballesteros, enginyer electrònic, treballa per a la indústria aeroespacial com a enginyer de proves.

17.15 – 18.45
Aula 52.325

BLENDImaker, eines i estratègies per co-dissenyar activitats maker amb el teu alumnat.

Laia Albó, investigadora del grup de recerca TIDE de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

El taller #BLENDImaker té com a objectiu apropar l’aprenentatge híbrid i maker als educadors/es des d’una perspectiva inclusiva.

Durant la primera part del taller es practicarà amb la plataforma BLENDI (https://ildeplus.upf.edu/BLENDI/), eina que facilita el co-disseny d’activitats d’aprenentatge híbrid entre docents i estudiants.

A la segona part del taller es prepararà el procés de co-disseny d’una activitat maker a partir de les activitats makers compartides a la plataforma de Makers a les aules (https://ildeplus.upf.edu/makersalesaules/), per tal d’agafar idees, construir, aprendre i fer xarxa.

Laia Albó, centra la seva recerca a explorar tecnologies que utilitzen analítiques de dades (provinents de l’aprenentatge de l’alumnat i del disseny de temaris per part dels docents) que ajudin al professorat a prendre decisions informades en el procés de disseny (i re-disseny) de les seves pràctiques docents.

Divendres 1 de Juliol
Aula 52.327

10.30 – 12.00
Aula 52.327

Cloenda del cicle de sessions DeviceLab 5G 2021-2022 en col.laboració amb MWC Barcelona. Crea una intel·ligència artificial des del teu telèfon.

Marc Pous, IoT Giant & developer advocate a balena.io.

En aquest taller aprendràs a programar un sistema d’intel·ligència artificial des del teu telèfon mòbil. Utilitzarem l’eina Edge Impulse on podràs construir models de Machine Learning que s’executen a l’Edge, com per exemple, en dispositius d’Internet de les Coses, o en telèfons mòbils. Explicarem com el 5G serà un accelerador d’aquest tipus de tecnologia.

L’objectiu de la sessió serà no només entendre com els models d’intel·ligència artificial funcionen i que tothom els pot utilitzar, sinó també, interioritzar que des de fa uns anys hi ha molt objectes quotidians que ja no només fa el que creiem que fa, sinó que pot fer moltes més coses gràcies a la intel·ligència artificial a l’edge.

12.15 – 13.45
Aula 52.327

Drons and Coding.

José Luis Touron, educador en ciència i tecnologia, escola Virolai, Barcelona.

Els drons ofereixen un gran potencial educatiu per a l’aprenentatge de les matemàtiques i la programació, però també aprendre a treballar de manera coordinada i col·laborativa per aconseguir un objectiu.

Proposant missions com a reptes que els drons han de superar, els estudiants exploren conceptes de navegació, coordenades espacials, velocitats, acceleracions, representació gràfica i visualització de dades. La càmera del drone també ens permetrà introduir conceptes d’intel·ligència artificial i processament d’imatges.

José Luis Touron, participa en el procés de transformació educativa que s’està vivint a Catalunya. Recentment ha participat en els projectes europeus DIYLab i Collaborative Design for Smart Pupils, que incorporen continguts STEAM amb un mètode de treball cooperatiu.

15.30 – 17.00
Aula 52.327

Mini bateria electrònica.

Gerard Puch Camacho, Eixos Creativa, Barcelona.

Taller per a nens a partir de 6 anys en què construïm una mini-bateria electrònica usant Scratch, Makey Makey i materials reciclats (cartró, paper d’alumini, etc.).

17.15 – 18.45
Aula 52.327

Teaspils: Plantes i Technologia (per educadors)

Davinia Hernández-Leo, cap del grup de recerca de Tecnologies Interactives i Distribuïdes per a l’Educació (TIDE), Ariel Ortiz, estudiant de doctorat i Paula Balcells, estudiant de master (TIDE).

El projecte TEASPILS (Teaching Environmental Awareness with Smart IoT Planters in Learning Spaces) té com a objectiu augmentar la consciència mediambiental alhora que educa els estudiants mitjançant activitats d’aprenentatge basades en plantes monitoritzades per sensors de sembradores intel·ligents IoT.

El projecte promou l’objectiu de construir una societat amb consciència ambiental, inclosos els efectes de les plantes. En aquest taller coneixerem la tecnologia de Teaspils i quines activitats relacionades amb el projecte s’han realitzat a les classes d’educació primària i secundària, i en crearem de noves.

Davinia Hernández-Leo, és catedràtica d’Enginyeria i Tecnologies de la Informació i la Comunicació, Serra Húnter, ICREA Acadèmica a la Universitat Pompeu Fabra (UPF). 

Dissabte 2 de Juliol
Aula 52.323

10.30 – 12.00
Aula 52.323

Creant art digital sobre la base d’informació genòmica.

Ferran Fabregas, informàtic, programador i bioinformàtic, Barcelona.

“El genoma humà és un conjunt de gegantesques seqüències d’ADN, basades en la combinació de tan sols 4 nucleòtids (adenina, citosina, guanina i timina).

Tota la informació de cada ésser humà, el que defineix qui ets i com ets, està emmagatzemada i codificada en una seqüència sorprenentment llarga de les combinacions d’aquests únics 4 nucleòtids.

Descobreix com es poden programar creacions d’art digital mitjançant la implementació de diferents algorismes procedurales, utilitzant fragments curts de seqüències d’ADN reals com a entrada d’informació i un toc de creativitat”.

12.15 – 13.45
Aula 52.323

Què hi ha dins un smartphone?: un problema elemental.

Josep Ferràndiz, Ester Forné, Joan Guillén, Jordi Regalés i Fina Guitart, CESIRE, Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Una proposta d’aprenentatge basat en situacions, que parteixen d’una problemàtica rellevant per a la ciutadania per les seves implicacions socials i mediambientals.

S’investiga l’interior d’un smartphone, es relacionen les seves parts amb la seva funció i propietats dels materials i els elements que contenen, es realitzen experiments senzills i reptes en entorns virtuals (H5P) i experimentació virtual (Snap).

A partir de relats d’històries viscudes, presentats en un atractiu format de còmic, es qüestionen aspectes de la gestió i l’impacte ambiental i social dels anomenats elements en risc continguts als smartphones, per tal de generar propostes de millora relacionades amb el consum sostenible, l’economia circular i els ODS.

15.30 – 17.00
Aula 52.323

Minimakers, robots de cartró per a l’educació STEAM.

Alan Silva B, arquitecte i disenyador, Barcelona.

Projecte educatiu, social i ecològic amb el qual busca replantejar els actuals processos de disseny i fabricació de joguines tecnoeducatives, convidant a la comunitat educadora i els espais de fabricació digital per a la seva producció i distribució dins del territori.

Alan Silva B, arquitecte i dissenyador xilè radicat a Barcelona, soci fundador de Márquez&Silva Arquitectes Associats (Xile), i de les entitats sense ànim de lucre Associació Demolab i Associació Makers Zone (Barcelona), també és director creatiu de les startup`s “Minimakers, robots de cartró per a l’educació STEAM” i “Bricologic, handcrafted smart furniture for living”.

17.15 – 18.45
Aula 52.323

Mi primer robot.

José Rafael Cortés León, enginyer electrònic i emprenedor.

Plataforma d’educació en línia per a l’aprenentatge de robòtica, programació i noves tecnologies per a nens i nenes.

Rafael Cortés és un emprenedor, enginyer electrònic i CEO de “Mi primer robot”, startup catalana que ajuda a aprendre programació i robòtica per a nens i nenes mitjançant videojocs i robots.

Dissabte 2 de Juliol
Aula 52.329

10.30 -12.00
Aula 52.329

STEAMMakers

Toni Moreno, president de l’Associació Robolot Team i Jashandeep, d’Innova Didactic.

Taller sobre projectes amb la placa ESP32_STEAMakers pensat per a les pràctiques del nou curriculum d’educació de Secundària.

12.15 – 13.45
Aula 52.329

Teaspils: Plantes i Technologia (per families i nois i noies de 8 a 12 anys).

Davinia Hernández-Leo, cap del grup de recerca de Tecnologies Interactives i Distribuïdes per a l’Educació (TIDE) UPF, Ariel Ortiz, estudiant de doctorat i Paula Balcells, estudiant de master (TIDE) UPF.

Què sabem de les plantes?. Quines tecnologies coneixem?. Com podem connectar les plantes amb la tecnologia per contribuir a la conservació del medi ambient?.

En aquest taller ens centrarem en les plantes que ens envolten en el nostre dia a dia, fins i tot en espais urbans o interiors, i coneixerem la tecnologia Teaspils, destinada al seguiment de les condicions ambientals de les nostres plantes. Dissenyarem els nostres sensors utilitzant prototips de paper, explorarem l’aplicació per entendre les millors condicions ambientals per a una planta i reflexionarem sobre la importància de les plantes.

15.30 -17.00
Aula 52.329

Dissenya la Xarxa Social del futur.

Emily Theophilou, Roberto Sánchez Reina, grup TIDE, UPF.

Les xarxes socials s’han convertit en una part important de les nostres vides. Els més joves passen una gran part del seu temps creant, compartint i socialitzant amb contingut en les plataformes más populars. Tot i que les xarxes socials són espais molt concurrits no sempre són espais segurs. Moltes persones podem ser víctimes dels riscos i perills sense tenir-ho en compte. 

En aquest taller, revisarem recerca ­sobre els riscos de les xarxes socials i pensarem i dissenyarem una eina per a una “xarxa social”: una plataforma interactiva (APP) que pot ajudar a les generacions a entendre els riscos i amenaces de les xarxes socials; una forma de navegar segura i responsable.

17.15 – 18.45
Aula 52.329

COSPLAY Help BCN Workshop.

Anam Stubbington, creatiu educador.

Inscriu-te i llança’t a descobrir o millorar fantàstics cosplays mentre aprens noves habilitats i crees i realitzes Disfresses Increïbles!.

Cosplay Help BCN és un projecte dirigit per Anam Stubbington (familyof4cosplay) amb 10 anys d’experiència realitzant personalment més de 70 cosplays. Anam té un estudi dedicat a animar als nous cosplayers i durant els darrers 3 anys han gestionat l’àrea d’ajuda de Cosplay per a «Comic & Manga Barcelona», unes de les convencions més grans d’Espanya.

Dissabte 2 de Juliol
Aula 52.327

10.30 – 12.00
Aula 52.327

Greenpower Team Bransuela.

Angel Gallart i Laia Colet, enginyers i docents makers de l’Institut Escola Àngela Bransuansuela de Mataró (Barcelona).

En el taller presentarem com implementem el projecte a l’aula, de manera internivell a la franja de projectes d’acord amb el nou currículum.

Què representa formar part de la família Greenpower Internacional? Com podem crear comunitat a Catalunya? Què aprens participant i competint en una cursa? Quines competències desenvolupa l’alumnat al seu pas per Greenpower?

Un projecte innovador que enganxa!

12.15 – 13.45
Aula 52.327

Data Control Wars, Colectic cooperativa.

Dissenyat per Becoming en col·laboració amb Tecnopolítica, Dimmons i Colectic.

En el present bateguen múltiples futurs possibles. En el context del capitalisme de la vigilància i la creixent governança algorítmica de la societat, diversos agents s’organitzen i mobilitzen els seus recursos perquè el demà sigui el més semblant al que desitgen.

A la vegada es desenvolupen tecnologies amb l’objectiu de perseguir una societat més justa i democràtica, on les persones tinguin un major control sobre les seves dades. Aquestes formes d’entendre la relació entre societat i tecnologia han de competir amb unes altres que prioritzen el benefici econòmic per sobre del de les persones.

Data Control Wars evidència aquestes lluites per la conquesta del futur a través d’un joc de rol, on diversos actors s’enfrontaran utilitzant tecnologies i formes d’entendre i gestionar les dades per a influir en el món que viurem demà.

15.30 -17.00
Aula 52.327

Els GlockensPlink! i XiloPlonk!

Míriam López, La casa dels sons, Escola Municipal de Música, Premià de dalt, (Barcelona).

Jocs musicals interactius que consisteixen en crear circuïts amb làmines de fusta o de metall afinades sobre una base inclinada i després deixar-hi caure boles per fer-los sonar.

Míriam López és percussionista, professora de Música i Maker. Experimenta amb els sons des de la vessant més didàctica ja sigui amb elements totalment acústics o electrònics. Realitza tallers escolars i/o familiars de Makey Makey, Boomwhackers i GlockensPlinK! i XiloPlonk!.

17.15 – 18.45
Aula 52.327

Aglaya Huguet.

Àlex C. Huguet, patronista i modista, Barcelona. 

Un projecte tèxtil de reciclatge, la missió principal del qual és reduir l’impacte dels residus tèxtils en el medi ambient. Creen objectes útils amb tècnica de reciclatge pròpia, que permet utilitzar tot el tèxtil independentment dels seus components específics. Un projecte circular complet, que actualment es concreta en productes de pràctiques de ioga, meditació, creació local, sostenible i ética.

Àlex C. Huguet, posa tot el seu talent per crear coses significatives per a les persones que volen tenir cura d’elles i del món. Va iniciar un projecte de confecció de moda sostenible, iniciativa que la conduiria cap a la seva actual passió: trobar solucions als residus tèxtils.

Connectat, participa, contribueix i experimenta com el futur està en les teves mans!!

 

Organitzadors:

Coorganitzadors:

En col·laboració amb:

Partners:

Media Partners:

 

Subscriu-te